IN CONVERSATION WITH ALEX TORUN-SHAW OF LAIRD HATTERS

IN GESPREK MET ALEX TORUN-SHAW VAN LAIRD HATTERS

Hoeden hebben een moment. Waar ze ooit een gentlemanly noodzaak waren waaraan geen tweede gedachte werd besteed, worden ze nu steeds vaker met intentie gedragen, omdat stijlbewuste mannen hun individualiteit willen uitdrukken en flair in hun garderobe willen brengen. Voor man en vrouw Alex en Zofia Torun-Shaw is het dragen van een hoed een kans om zich te onderscheiden. Ze zijn zo gepassioneerd over hen dat ze in 2009 Laird Hatters hebben opgericht, een hoedenlabel dat is gespecialiseerd in het maken van traditionele hoofddeksels van hoogwaardige Britse materialen.

The Rake sprak met Alex over de drijfveer achter het label en zijn blijvende passie voor allerlei soorten hoeden.

Wat inspireerde je om Laird Hatters in eerste instantie op te richten?

Ik hou van hoeden en petten , altijd al gedaan sinds ik als kind naar een hoedenwinkel ging. Het verkleedfantasie-aspect van hoeden, zoals de Mr Benn-tekenfilm, van tropenhelmen tot panama's, was geweldig. Mijn vader had een prachtige reeks klassieke hoeden - van hoge hoeden en bolhoeden tot trilbies en gleufhoeden uit de jaren vijftig en zestig.

Toen we Laird Hatters begonnen, waren hoedenwinkels schaars in Engeland. We wilden die klassieke stijlen nemen en ze eigentijds maken met kleur, textuur en afwerking. Om opnieuw uit te vinden hoe je ze droeg en waarmee je ze droeg. Geen enkel ander accessoire voegt zoveel drama toe aan een outfit als een hoed!

Waar haal je de materialen voor je hoeden vandaan?

De Britse eilanden maken de beste stoffen ter wereld. Het grootste deel van ons pettendoek is afkomstig uit Engeland en Schotland. Er zijn natuurlijk prachtige traditionele weefvaardigheden in de Hebriden, en Huddersfield heeft ook een lange productiegeschiedenis.

Onze hoedenvilten komen uit Europa, waar zich meer dan 150 jaar oude centra van fijne viltproductie bevinden. Helaas is de productie van Luton een dood gestorven.

Kunt u in het kort de processen uitleggen die betrokken zijn bij het vervaardigen van de hoeden?

Hoeden zijn gevormd uit een vilten kap. We hebben onze eigen kenmerkende hoedblokken en -vormen, die moeten worden verwarmd om elke individuele stijl te kneden en vorm te geven. Het vilt krijgt nu de vorm van een hoed, de rand moet worden bijgesneden en afgewerkt. Vervolgens voegen we de zweetband, voering en tot slot het lint toe.

Bij het dopproces wordt de stof uit onze patroonvormen gesneden. We naaien deze stukken vervolgens met de hand, voegen de voering, piek, zweetband en natuurlijk onze Laird koperen stud toe. Dit wordt afgewerkt door de dop te stomen en op een houten blok te vormen en de klep vast te zetten. Ik maak nog steeds elke dop die onze werkplaats verlaat met de hand af. Het is verrassend hoeveel componenten er in een enkele dop zitten.

Waar vind je inspiratie voor de ontwerpen?

Ik ben een verzamelaar van modetijdschriften - GQ , Vogue enz. - uit de jaren '60, '70 en '80. Ik ben ook een enorme fan van tv-series en films uit diezelfde legendarische periode. Het is rijk aan wilde hoeden en petten, sterke looks en kleuren - zowel flamboyant als zachtaardig.

Ik ben een historicus geworden van hoeden die grotendeels teruggaan tot het begin van de 19e eeuw - van de bolhoed tot de fedora en platte pet. Er zijn grote eigenaardigheden zoals de wet van 1571, die elke 'gewone' man (elke man vanaf 6 jaar!) verplichtte een pet te dragen om het woloverschot op te gebruiken. Het is fascinerend en maakt deel uit van onze Britse sociale geschiedenis.

Hoe is de betekenis van de hoed in de loop van de tijd geëvolueerd en wat is volgens u vandaag de dag?

Het ontstaan ​​van hoofddeksels ging van utilitair grijs en grauw tot de jaren 60, zowel een dood stervend als verjongend binnen een decennium. Uit de as herrezen als modeaccessoire en rock-'n-roll-embleem van vrijheid. In de afgelopen 10 jaar met beroemde series, zoals Mad Men , kwam de trilby terug als een must-have stuk voor kleermakers. Peaky Blinders gaat nu nog een stap verder met de versmelting van de jaren '20 en eigentijdse styling voor de pet. Het heeft hoofddeksels naar een nieuw publiek van meerdere generaties gebracht. We krijgen klanten variërend van tieners tot tachtigers die vragen om op Don Draper of Thomas Shelby te lijken. De vintage- en retrobeweging in de mode is bijna een protest tegen de snelle mode die het dragen van hoed en pet als integrale stukken verdedigt. Kwaliteit gemaakt om lang mee te gaan, gemaakt in Engeland en slow fashion is nog nooit zo populair geweest.

Er wordt veel gepraat en gediscussieerd over duurzaamheid, recycling - we maken geen hoeden van gerecyclede waterflessen of petten van Y-fronten van gerecycled katoen; we kopen lokale stoffen van Britse wol en maken onze petten vervolgens met de hand om een ​​leven lang mee te gaan. Wat is duurzamer dan dat?!

Terug naar blog